• FEATURED POSTS
  • LATEST POSTS
  • SERVICES

Kamis, 31 Mei 2012

Kesempurnaan Islam


Islam adalah agama yang lengkap lagi sempurna. Kesempurnaan ini diistilahkan dalam bahasa Arab sebagai syumul. Setiap bidang dan aspek yang berkaitan dengan kehidupan telah difokuskan oleh Islam. Ia adalah agama kerohanian dan material, dunia dan akhirat, roh dan jasad, hidup dan mati, ibadah dan politik, serta manusia dan alam. Allah berfirman, “Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untuk kamu dan telah Aku sempurnakan nikmatKu ke atasmu dan telah Aku ridhoi Islam menjadi agamamu..” (Surah Al-Maidah ayat 3)

Berkaitan dengan ayat ini Imam Ibnu Kathir dalam Tafsir Al-Quran Al-Azim berkata: “Ini merupakan nikmat yang paling agung yang dikaruniakan Allah kepada umat ini. Apabila Allah menyempurnakan agama ini, umat Islam tidak memerlukan agama lain selain Islam dan mereka juga tidak memerlukan Nabi lain (setelah Nabi Muhammad). Tidak ada perkara yang halal melainkan apa yang dihalalkan agama dan tidak ada perkara yang haram melainkan yang diharamkan agama dan tidak ada cara hidup melainkan yang berlandaskan syariat yang diturunkan Allah....”


Di zaman Rasulullah SAW ada segolongan orang yang terkejut apabila mengetahui bahwa Nabi SAW mendidik umat Islam tentang setiap perkara termasuk cara membasuh najis. Abdul Rahman bin Yazid ra berkata, “Seorang lelaki bertanya kepada sahabat Salman Al-Farisi ra, ‘Adakah Nabi kamu mengajarimu tentang setiap perkara termasuk yang berkaitan dengan buang air besar?’ Salman ra menjawab, ‘Benar, Baginda melarang kami menghadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil, melarang kami menggunakan tangan kanan ketika beristinjak (yaitu bersuci setelah buang air), melarang kami dari menggunakan kurang dari tiga biji batu untuk beristinjak dan melarang kami dari menggunakan najis dan tulang ketika beristinjak’.” (Riwayat Tarmuzi – Hasan Sahih)

Dalam Ushul 20, Imam Hasan Al-Banna merumuskan konsep kesempurnaan Islam ini dengan berkata, “Ajaran Islam adalah menyeluruh mencakup semua bidang kehidupan. Islam adalah negara dan bangsa, atau pemerintah dan umat. Ia adalah akhlak dan kekuatan, atau rahmat dan keadilan. Ia juga adalah pengetahuan dan undang-undang, atau ilmu dan hukum. Islam juga menekankan tentang aspek kebendaan dan harta, atau usaha dan kekayaan. Di samping itu Islam juga mementingkan jihad dan dakwah, atau militer dan pemikiran. Islam adalah akidah yang lurus dan ibadah yang benar.”

Oleh karena Islam adalah agama yang lengkap lagi sempurna, Allah memerintahkan agar ajaran yang lengkap itu dilaksanakan sepenuhnya berdasarkan firmanNya yang berbunyi, “Wahai mereka yang beriman, masuklah ke dalam Islam secara keseluruhannya dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Syaitan merupakan musuh yang nyata bagimu.” (Surah Al-Baqarah ayat 208)

Berkaitan dengan ayat ini, Imam Ibnu Kathir di dalam Tafsir Al-Quran Al-Azim berkata, “Allah mengarahkan hambaNya yang mukmin yang membenarkan RasulNya agar berpegang dengan segala ikatan Islam dan syariatnya serta melaksanakan ajaran Islam sepenuhnya di samping meninggalkan segala larangannya sedaya upaya mereka.....”

Jika umat Islam mengutamakan ajaran dan cara hidup yang lain, mereka boleh diumpamakan seperti seorang yang membuang permata untuk digantikan dengan kaca. Allah berfirman, “Barangsiapa yang menggantikan nikmat Allah (dengan yang selainnya) setelah ia dikaruniakan  dengannya, sesungguhnya Allah amat keras siksaannya”. (Surah Al-Baqarah ayat 211)


As-Syeikh Said Hawwa di dalam Al-Asas fit Tafsir berkata, “Diantara perbuatan yang dikategorikan termasuk menggantikan nikmat Allah ialah, menggantikan sistem, undang-undang, dan perlembagaan Islam dengan yang lain daripada Islam; menggantikan akhlak Islam dengan etika dan moral jahiliah; dan menggantikan kefahaman Islam dengan kefahaman jahiliah. Sebenarnya umat Islam pada hari ini telah melakukan semua ini. Tidak takutkah kita apabila akhirnya azab Allah menimpa kita?” 


Nukilan Hamba Allah,
Dr. Danial bin Zainal Abidin (M.B.Ch.B., Alexandria),
Penulis buku "Perubatan Islam Dan Bukti Sains Moden" dan "Empayar Minda Muslim".

0 komentar

Posts a comment

Silahkan tuliskan komentar anda (yang baik ya...:-))

 
© 2011 Urgensi Tarbiyah
Designed by Blog Thiết Kế Share on: Download Blogger Template
Back to top